Aflevering/afhentning:
Det er meget vigtigt, at der siges goddag/farvel til en fra personalet, når I afleverer eller henter jeres barn.
Hvis barnet skal hentes af andre end forældrene, skal vi have besked.
Fødselsdag:
Se vores fødselsdagspolitik og vores inspirationsmappe her på hjemmesiden.
Påklædning/tøj:
Det er vigtigt, at børnene er klædt praktisk på og har skiftetøj med, samt praktisk tøj og fodtøj til udendørsbrug – afhængig af årstiden. Tøj og fodtøj skal være mærket med navn.
Vi støtter børnene i at holde orden i garderoben i samarbejde med jer.
Barnet skal have et ekstra sæt skiftetøj til disposition i institutionen, hvilket indebærer: bukser, bluse, undertøj og strømper. Hjemmesko eller en tyk sok med skridsikker sål og et par strømpebukser vil være hensigtsmæssig i vinterhalvåret.
På formodede sol-dage i sommerhalvåret, er det vigtigt, at I smører jeres barn med solcreme fra top til tå hjemmefra.
Sygdom:
Dit barn kan ikke modtages i institutionen, hvis det er sygt, smittebærende og ikke kan deltage i den almindelige hverdag.
Vi vil gerne have besked via sms, hvis dit barn er syg .
Hvis det bliver dårligt i løbet af dagen, ringer vi til jer, så I kan hente det.
Medicin:
Normalt giver børnehavens personale ikke medicin til syge børn.
Såfremt Jeres barn lider af allergi eller anden kronisk sygdom, kan der laves aftaler med stuens personale.
Fravær:
Brug AULA til at informere om fremmøde og fravær
Oprydning ved afhentning:
Er barnet inde, rydder det de ting op, som det leger med. Er barnet ude, ryddes nogle af legesagerne ind i skuret.
Ferie:
I Silkeborg Kommune holder institutionerne ferielukket et antal dage om året.
Læs mere om feriepasning i silkeborg kommune
Udmeldelse/Modulændring:
Udmeldelse af børn kan ske med en måneds varsel enten til d. 1 eller d. 15 i en måned.
Man kan ændre modul opad med dags varsel. Et lavere modul skal varsles en måned før.
Dette gøres elektronisk via Silkeborg Kommunes hjemmeside. Barnet bliver automatisk udmeldt ved skolestart.
Sprog:
I Nørrevænget arbejder vi med ”Dialogisk oplæsning” med alle børn med særlige sproglige udfordringer. I både vores børnehaveafdelinger og i vores vuggestueafdeling.
Dialogisk oplæsning er at åbne for den oplevelse og de læringsmuligheder, som findes i bøgernes historier. Derfor handler oplæsning ikke kun om hygge, men om hygge og læring.
Dialogisk oplæsning er en meget bred pædagogisk aktivitet.
Oplæsning af billedbøgerne rummer et dannelsespotentiale, der kan bidrage til børnenes personlige, sociale, kreative, kulturelle og sproglige dannelse.
Børnene tilbydes et bredt spektrum af udviklingsmuligheder, samtidig med, at de udfordres sprogligt.
Dialogisk oplæsning foregår i samarbejde med vores to-sprogsvejleder fra kompetence centret.
Pædagoger har deltaget i et kursus omkring dialogisk oplæsning og varetager derfor på skift opgaven.
Hver børnehaveafdeling har et sprogværksted, der er indrettet til dialogisk oplæsning og andre sproglige aktiviteter.
Se også vores sprog og læsehandleplan for 0-6 Årige